Tworzymy sklep od zera. część 3

We wcześniejszych wpisach omawialiśmy, jak zainstalować sklep, jak dodać pierwsze kategorie oraz produkty. Patrząc jednak na sklep możemy zauważyć, iż nie wygląda on nazbyt atrakcyjnie, dobrze byłoby też urozmaicić sklep i zwiększyć jego funkcjonalność.

W pierwszej kolejności zajmiemy się kwestiami wizualnymi. Pokażemy jak dodawać nowe szablony.

Dodanie nowego szablonu w Prestashop

W sekcji „ulepszenia” widzimy następujące elementy:

  • Moduły
  • Wygląd
  • Wysyłka
  • Płatności
  • Międzynarodowy

W tej części interesować nas będą dwie pierwsze części, moduły oraz wygląd.

Skupimy się najpierw na sferze wizualnej.

W sekcji „wygląd” mamy następujące możliwości

Szablony – tutaj zarządzamy szablonami

Katalog – znajduje się tutaj katalog szablonów, które możemy kupić z Prestashop Addons

Szablon maili – tutaj możemy ustawić szablony maili, które będą wysyłane do klientów

Strony – tutaj możemy zarządzać stronami

Pozycje – w tym miejscu możemy ustawiać pozycje poszczególnych modułów w układzie strony

Zdjęcia – tutaj możemy określić parametry formatów zdjęć wraz z ich położeniem, jak również zarządzać opcjami generowania obrazkami. Dostępna jest również możliwość ponownego generowania miniatur.

Link widget – w miejscu tym możemy zarządzać dodatkowymi widgetami, które wyświetlane będą na stronie.

Wchodząc w zakładkę Szablon możemy zarządzać  szablonami.

W górnej części mamy takie przyciski jak
„Dodaj szablon”

„Eksportuj szablon”

Poniżej możemy dodać logo, które będzie znajdowało się w nagłówku, logo, które znajdować się będzie w mailach i na fakturze, jak również mamy możliwość dodania faviconu, tj. ikonki, która znajdować się będzie na karcie przeglądarki.  Należy pamiętać, by zapisać wprowadzone zmiany.

Poniżej mamy przedstawione wszystkie szablony, które mamy obecnie zainstalowane w sklepie. Mamy tutaj również możliwość bezpośredniego przejścia do katalogu szablonów, które można zakupić.

Przechodzimy do dodania nowego szablonu. W tym celu należy kliknąć w górnym menu „Dodaj szablon”.  Naszym oczom ukaże się taki ekran.

Do wyboru mamy możliwość wgrania szablonu w formie spakowanego archiwum .zip, możemy wskazać adres, skąd skrypt ma zaciągnąć instalacyjne pliki szablonu jak również możemy zainstalować szablon poprzez ftp. Plik instalacyjny musi znajdować się w folderze „themes”.

Po dodaniu szablonu zobaczymy go w części Mój motyw do sklepu

Będzie on jednak nieaktywny. Najeżdżając kursorem na szablon zobaczymy opcję „użyj tego szablonu”. Po kliknięcia tej opcji szablon będzie już aktywny. Można przystąpić do jego dostosowywania.

Przechodzimy do opcji homepage configuration.

Możliwości konfiguracyjne są ogromne.
Z tego miejsca możemy skonfigurować strony z treścią, strony kategorii jak również strony dostawców. Bez trudu zmodyfikujemy slider na stronie głównej, dodamy niestandardowe bloki tekstu, ustawimy baner i dodamy odnośniki do mediów społecznościowych oraz dodamy formularz umożliwiający zapis do newslettera.

 

Przechodzimy do zakładki „advanced customization”.

W tej sekcji możemy pobrać aktualny szablon i stworzyć motyw potomny, na którym możemy bez problemu ekspertymentować. Dzięki temu nie ryzykujemy zniszczeniem sklepu, zawsze możemy powrócić do podstawowej wersji. Warto wykonać ten krok, tworząc kopie na poszczególnych etapach modyfikowania sklepu, by w razie uzyskania niezadowalającego efektu w dowolnym momencie możliwy był powrót do poprzedniej wersji.

Tłumaczenie szablonu w Prestashop

Łatwo można zauważyć, iż w większości szablonów stosuje się angielską wersję językową. W jaki sposób dopasować ją do naszego języka i przetłumaczyć poszczególne elementy? Przechodzimy do sekcji „Międzynarodowy” i wybieramy sekcję „Tłumaczenia”.  Zobaczymy taki ekran jak poniżej.

Skupimy się na sekcji „modyfikuj tłumaczenia”.

Do wyboru mamy możliwość modyfikowania

  • tłumaczenia panelu administracyjnego
  • tłumaczenia szablonów
  • tłumaczenia zainstalowanych modułów
  • tłumaczenia e-maila
  • inne tłumaczenia

Wybierając tłumaczenia szablonów okno ulegnie zmodyfikowaniu i będziemy mogli wybrać szablon oraz wersję językową, który chcemy zmodyfikować.

W prostokątnym polu tekstowym wpisujemy tłumaczenia fraz wskazanych powyżej. Należy mieć na względzie zmienne, które mogą występować w treści, jak %d, %alias%, %method% i wiele innych.  Po uzupełnieniu wpisów na danej stronie nie należy zapomnieć o zapisaniu wprowadzonych tłumaczeń. Często się o tym zapomina, przez co wiele godzin pracy w perspektywie całego tłumaczenia potrafi iść na marne.

Dodawanie modułów

W tej części mamy wszystko związane z modułami

Module manager pozwala na zarządzanie modułami, dodawanie nowych, konfigurowanie jak również modyfikowanie.

Katalog – w tym miejscu możemy zobaczyć moduły, które możemy zainstalować za darmo lub też zakupić. Moduły te można również pobrać lub zakupić na stronie https://addons.prestashop.com/pl/

Przejdźmy do zarządzania modułami w module manager

W przypadku modułów mamy kilka możliwości. Możemy je zaktualizować, wyłączyć i skonfigurować.

Klikając na „załaduj moduł” będziemy mogli zainstalować moduł poprzez wrzucenie spakowanego pliku w formatach:

  • .zip
  • .tar
  • .tar.gz
  • tgz

Moduł zostanie automatycznie zainstalowany. Jeżeli wystąpią jakieś problemy z instalacją, zostaniemy o tym poinformowani.

Tym sposobem udało się nam dojść do końca trzeciej części naszego małego przewodnika. W ostatniej części pokażemy, jak skonfigurować dostawy, jak dodać dostawców oraz  marki. Pokażemy również kilka przydatnych rozwiązań.
Co chcielibyście jeszcze wiedzieć o sklepach postawionych na Preście?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *