Tworzymy sklep od zera. Prestashop. cz.2

Tak jak pisaliśmy w poprzedniej części, w tej skupimy się na konfiguracji sklepu, dodawaniu nowych kategorii oraz produktów. Na tym etapie będzie można bez większych trudności rozpocząć swoją sprzedaż.

Zacznijmy więc od konfiguracji.

Poniżej widzimy pierwszy ekran ustawień. Omówimy sobie, czym są poszczególne opcje.

Włącz SSL

Tutaj możemy włączyć certyfikat SSL dla naszego sklepu. Opcję tę włączamy, jeżeli posiadamy skonfigurowany certyfikat dla domeny. Ze względu na różne panele administracyjne konfiguracja certyfikatu może wyglądać w różny sposób.

Włącz SSL na wszystkich stronach
Opcj ta sprawia, iż certyfikat włączony jest na wszystkich stronach. Pozwala to uniknąć zjawiska zwanego „mixed content”, gdy część treści dostępna jest z certyfikatem SSL a część bez.

Podwyższone bezpieczeństwo sklepu
Opcja ta włącza generowanie tokenów, które zabezpieczają sesję przed jej przechwyceniem.

Pozwól na iframes w polach HTML

Opcja ta pozwala na włączenie iframes w polach HTML występujących w opisach produktów. Stosowanie takiego rozwiązania jest zalecane z wielu powodów.

Użyj biblioteki HTMLPurifier

Klienci mogą komunikować się ze sklepem poprzez komentarze lub wiadomości w sklepie. Jest to także szansa na nieautoryzowany dostęp do sklepu przez osoby nieuprawnione. Stosowanie tej biblioteki minimalizuje to ryzyko.

Tryb zaokrąglania

Tutaj należy zaznaczyć zaokrąglanie w górę na połowie
Dzięki temu kwoty za części jednostek będą zaokrąglane zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami. Przykładowo kwota 24,44766 będzie zaokrąglona do 24,45

Typ zaokrąglenia
Tutaj mamy do wyboru 3 opcje:

-zaokrąglenie dla każdego przedmiotu

– zaokrąglenie dla każdej linii w podsumowaniu

– zaokrąglenie przy sumie końcowej

Ilość miejsc dziesiętnych

Tutaj wskazujemy, ile liczb po przecinku ma się pokazywać

Wyświetl marki i dostawców

Wyświetla marki i dostawców na froncie sklepu, nawet w sytuacji, gdy moduły za to odpowiadające będą wyłączone

Wyświetl najlepiej sprzedawane

Opcja ta pozwala wyświetlać produkty, które się najlepiej sprzedają, nawet jeżeli odpowiedni moduł będzie wyłączony.

Włącz Multisklep

Opcja ta pozwala zarządzać wieloma sklepami za pomocą jednego panelu.

Główny Profil Sklepu

Jest to profil sklepu wskazany podczas instalacji.

Włącz końcowe podsumowanie

Opcja ta generuje podsumowanie zamówienia, które wymagane jest w niektórych krajach.

Włącz zakupy Gości

Opcja ta pozwala na dokonanie zakupu przez niezarejestrowanych użytkowników

Wyłącz opcję ponownego zamawiania

Opcja ta pozwala na ponawianie zamówienia

Minimalna wartość zamówienia wymagana do jego poprawnej weryfikacji

Wartość, poniżej które nie będzie możliwości złożenia zamówienia. Standardowo wartość ta jest ustawiona na 0.

Ponownie przelicz koszty wysyłki po edytowaniu zamówienia

Włączenie tej opcji sprawia, iż koszty wysyłki są przeliczane ponownie po edycji zamówienia. Jeżeli zamówienie zostanie edytowane i będzie miało to wpływ na koszt wysyłki to zostanie to przeliczone.

Przedłużona dostawa

Opcja ta pozwala na odłożenie terminu dostawy na życzenie klienta.

Warunki korzystania z usługi

Tutaj określamy, czy będzie wskazana strona z regulaminem. Jeżeli wybierzemy „TAK” opcja wyboru strony stanie się aktywna.

Zaoferuj pakowanie ozdobne

Ustawienie tej opcji na „TAK” udostępni klientowi możliwość zamówienia dodatkowego opakowania prezentowego

Cena opakowania ozdobnego

Kwota ta będzie doliczona do kwoty zamówienia, w przypadku wybrania opakowania ozdobnego. Jest to kwota netto.

Podatek od pakowania ozdobnego

Wybieramy opcję opodatkowania. Zwyczajowo jest to 23%

Zaoferuj opakowanie z surowców wtórnych

Sklepy, które posiadają możliwość oferowania swoim klientom opakowania z surowców wtórnych, mogą poprzez tę opcję aktywować taką możliwość dla swoich klientów.

Tryb katalogu

Tryb ten umożliwia zamianę sklepu w katalog, gdzie można zapoznać się z ofertą, jednakże nie ma możliwości zamówienia produktów.

Ilość dni przez które produkt jest oznaczony jako „nowy”

Przez podaną liczbę dni produkty będą posiadały oznaczenie „nowy”

Maksymalna wielkość podsumowania produktu

Wartość ta oznacza maksymalną długość krótkiego opisu produktu, wyrażana w znakach ze spacjami.

Rabaty ilościowe bazujące na

tutaj mamy do wyboru opcje:

produkty
lub

kombinacje
Wybór ten stanowi bazę do naliczania rabatów

Wymuś aktualizację przyjaznych URL

Adres url wynika z nazwy produktu. Jeżeli dojdzie do zmiany nazwy produktu, zaznaczenie tej opcji wymusi na systemie wygenerowanie nowego przyjaznego urla.

Domyślny status aktywacji

Opcja ta określa, czy produkty dodawane do sklepu mają być od razu aktywne

Wyświetl dostępne ilości na stronie produktu

Zaznaczenie tej opcji sprawi, iż na karcie produktu będą podane dostępne ilości

Wyświetl pozostałe ilości kiedy ilość jest mniejsza niż

Określenie tej opcji pozwala na wskazanie liczby produktów, gdy ich stan ilościowy jest mniejszy niż podana wartość

Wyświetl niedostępne atrybuty produktu na stronie produktu

Opcja ta pozwala pokazywać atrybuty produktu, które są w danym momencie niedostępne

Wyświetl przycisk „Dodaj do koszyka” kiedy produkt ma atrybuty

Wybranie tej opcji może sprawić, iż do koszyka zostanie dodany produkt bez wskazanych konkretnych atrybutów bądź też będą one losowe.

Separator atrybutów w linkach produktów

Jest to określenie znaku, który rozdziela atrybuty w adresach url

Wyświetl cenę po rabacie

Opcja ta pozwala pokazywać cenę po uwzględnieniu rabatu ilościowego, zamiast wartości rabatu

Zezwól na zamawianie produktów których nie ma na stanie

Opcja ta pozwoli na zamawianie produktów niedostępnych, gdy tylko stany magazynowe zostaną uzupełnione, będą one pomniejszone o złożone zaległe zamówienia

Włącz zarządzanie magazynem

Pozwala na prowadzenie stanów magazynowych, co pozwala znacząco ułatwić zarządzanie sklepem

Etykieta produktów dostępnych w magazynie

Określenie produktów, które są dostępne w magazynie i które można zakupić

Określenie produktów, które schodzą ze stanu w ramach zaległych zamówień

Etykieta produktów niedostępnych na stanie z odmową realizacji zamówień

Określenie produktów niedostępnych w magazynie, których nie można w późniejszym czasie zrealizować

Czas dostawy produktów dostępnych w magazynie

Określa uniwersalny czas dostawy dla wszystkich dostępnych produktów

Czas dostawy wyprzedanych produktów z zaległych zamówień

Określa uniwersalny czas dostawy dla wszystkich wyprzedanych produktów z zaległych zamówień

Domyślne zarządzanie stanami pakietów

możliwe opcje:

tylko zmniejszenie pakietów

tylko zmniejszenie ilości produktów w opakowaniu

zmniejszanie obydwu wartości

Wybór opcji zależny jest od asortymentu, tutaj każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

Produktów na stronę

Wskazujemy liczbę produktów, która będzie wyświetlana w ramach jednej strony  w danej kategorii/podkategorii

Domyślne sortowanie wg

Produkty możemy sortować według różnych kryteriów. Są to:

Nazwa produktu

Cena produktu

Data dodania produktu

Data modyfikacji produktu

Pozycja wewnątrz kategorii

Marka

Ilość produktów

Indeks produktu

Domyślny sposób sortowania

Można sortować rosnąco lub malejąco

Dodawanie kategorii

W module sprzedaży widzimy KATALOG, wewnątrz niego jest opcja kategorie. Tam właśnie będziemy mogli zarządzać kategoriami produktów. Pokażemy, jak dodawać i modyfikować kategorie, jak również budować struktury wielopoziomowe.

W kategorii widzimy kategorie najwyższego rzędu. Jeżeli wejdziemy do kategorii, zobaczymy, jakie znajdują się w niej podkategorie.  W przypadku naszej kategorii odzież zobaczymy takie podkategorie.

Jak więc dodać kategorię? Będąc w menu kategorii klikamy w niebieski przycisk „dodaj nową kategorię” znajdujący się w górnej części strony.

Po kliknięciu tego przycisku naszym oczom ukaże się ekran dodawania kategorii.

W pierwszej kolejności uzupełniamy nazwę. Poniżej określamy, czy kategoria ma być wyświetlana.

Poniżej tego znajduje się możliwość wskazania kategorii nadrzędnej. Strukturę kategorii warto zaplanować dużo wcześniej i stworzyć przejrzysty i zrozumiały układ.

Opis kategorii warto uzupełnić w sposób najpełniej ją opisujący. Warto zawrzeć tutaj słowa kluczowe, które związane są z daną kategorią, co może pomóc nam w procesie późniejszego pozycjonowania.

Zdjęcie kategorii – wybrać możemy grafikę, która reprezentować będzie kategorię w różnych układach graficznych.

Miniatura kategorii – tutaj wskazujemy grafikę, którą będzie w mniejszym rozmiarze prezentowana w układach kategorii.

Miniatura menu – grafika ta będzie wyświetlała się w menu, zdobiąc kategorię.

Podgląd seo

Tutaj będziemy widzieli, jak strona kategorii będzie prezentowała się w wynikach wyszukiwań.

Meta tytuł – treść ta będzie prezentowana w wynikach wyszukiwań, wypełniamy tę kolumnę, gdy nie chcemy, by tytułem była nazwa kategorii

Opis meta  – Znajdować się będzie tutaj podsumowanie kategorii, można podać inne niż wygenerowane automatycznie.

Słowa kluczowe meta – tutaj podajemy tagi związane z daną kategorią

przyjazny adres url – będzie on wygenerowany automatycznie na podstawie nazwy kategorii, można go nadać również indywidualnie, stosownie do swoich potrzeb.

Dostęp grupowy

Tutaj wskazujemy, które grupy klientów mają mieć dostęp do danej kategorii.

 

 

Po wypełnieniu klikamy „Zapisz”.

Dodawanie produktu

Kategorie mamy już utworzone. Część sukcesu jest więc już za nami. Teraz przejdziemy do dodawania produktów. Samo dodawanie produktów nie jest rzeczą skomplikowaną, jednakże przy dużej ilości produktów może to być zajęcie dosyć czasochłonne.
Wchodząc do zakładki KATALOG a następnie produkty widzimy listę produktów. Jeszcze jest ona pusta, sprawmy więc, by lista ta wypełniła się jak najszybciej.

Klikamy w przycisk znajdujący się na górze strony „Nowy produkt”

Ekran dodawania produktu prezentuje się tak jak poniżej.

Jak widać –  znajduje się tu całkiem sporo zakładek. Zaczniemy od samego początku, wypełniając systematycznie wszystkie elementy.

W górnej części mamy miejsce na wpisanie nazwy produktu. Warto w nazwie produktu umieszczać również informację o tym, czym jest ten produkt. Sama nazwa „Celin12” może nic nie mówić, jednakże użycie nazwy „Koszula sportowa Celin12” już będzie dużo lepszym rozwiązaniem. Ułatwi nam również proces pozycjonowania, o którym również wspomnimy.

Obok nazwy produktu mamy małe menu do wyboru, gdzie możemy wybrać, czy jest to standardowy produkt,  pakiet produktów czy też jest to pakiet wirtualny.  Jakie ma to znaczenie? Standardowy produkt to podstawowa jednostka handlowa, jest to produkt fizyczny. W przypadku pakietu produktów tworzymy kilka produktów w jeden zestaw, co jest przydatne przy sprzedaży wielowariantowej. W przypadku produktów wirtualnych odpada fizyczna wysyłka produktu, natomiast możemy określić, co ma zostać wysłane drogą elektroniczną.

Poniżej widzimy kilka zakładek. Są to:

ustawienia podstawowe
Ilości

Wysyłka

wycena

SEO

Opcje

Skupimy się na zakładce „ustawienia podstawowe”.

W dużym oknie mamy możliwość dodania zdjęć produktów. Pierwsze przesłane zdjęcie będzie zdjęciem głównym, tzw. „okładką”. Można oczywiście wskazać inne zdjęcie.

Poniżej mamy dwie karty
podsumowanie – jest to krótki opis produktu, który znajdować się będzie przy danych produktu, takich jak cena, ilość i stan.

opis – jak sama nazwa wskazuje jest to miejsce do dokładnego zaprezentowania oferty

Poniżej znajdują się sposobności, by dodać cechy, markę oraz powiązany produkt.

Cechy omówimy w czwartej części, marki natomiast możemy dodać w zakładce „Marki i dostawcy„, znajdującej się w lewym menu w grupie Katalog.

Produkty powiązane są to produkty, które będą prezentowane na karcie produktu jako produkty podobne, które również mogą zainteresować danego klienta.

Po prawej stronie karty znajduje się część „Kombinacje„, gdzie możemy wskazać, czy jest to produkt prosty czy z kombinacjami. Kombinacje omówimy w czwartej części.

Indeks – tutaj wpisujemy indeks produktu. Zwyczajowo jest to numer nadany przez producenta bądź też wewnętrzny indeks magazynowy.

Ilość – tutaj wpisujemy ilość produktów. Jeżeli jest ona równa zeru, produkt będzie oznaczony jako niedostępny.

Cena

Mamy podaną cenę sprzedaży netto i brutto, poniżej znajduje się także reguła podatkowa. Wybieramy stawkę podatku przypisaną do danego produktu i wpisujemy kwotę brutto lub netto. System sam wyliczy kwotę netto w przypadku podania kwoty brutto lub kwotę brutto w przypadku podania ceny netto.

Poniżej możemy wybrać kategorie. jeżeli nie posiadamy jeszcze stosownej kategorii, możemy ją dodać poniżej menu z wyborem kategorii.

Przy wyborze kategorii warto pamiętać o tym, by wskazać konkretną kategorię jako kategorię główną.

Możemy przejść do następnej zakładki, mianowicie ilości.

W zakładce ilości widzimy następujące elementy:

Ilość – tu wpisujemy ilość posiadanego asortymentu

Minimalna liczba na sprzedaż – liczba ta określa minimalną ilość przedmiotów, która może zostać zakupiona. Jeżeli ustalimy tę wartość np. na 3, to klient nie będzie mógł kupić 2 sztuk produktu, dopiero od 3 sztuk sprzedaż będzie możliwa.

Magazyn
Miejsce magazynowania – tutaj możemy wprowadzić oznaczenie magazynu, gdzie znajduje się towar. W przypadku korzystania z kilku magazynów jest to bardzo przydatna funkcja. Często również wskazuje się konkretne segmenty magazynowe, gdzie dany asortyment jest składany.

Niski poziom produktów w magazynie – ilość tak określa liczbę produktów, przy której zaopatrzenie magazynowe można uznać za niskie.  Możemy również zaznaczyć opcję, byśmy otrzymywali automatyczne powiadomienie, gdy ilość produktów osiągnie określony poziom.

Preferencje dostępności

Powyżej możemy wybrać, co się stanie w sytuacji, gdy produkt będzie niedostępny.
Możemy określić, jaką etykietę będą miały produkty dostępne, produkty niedostępne (w sytuacji, gdy zamawianie jest dozwolone), jak również możemy wprowadzić datę, od kiedy dany produkt będzie dostępny.
Przejdźmy do zakładki „wysyłka

Dotarliśmy do zakładki wysyłka, więc możemy powiedzieć, że dobrze nam idzie.

Podajemy wymiary oraz wagę danego produktu. Pozwoli to na automatyczną kalkulację kosztów wysyłki u poszczególnych przewoźników. O tym też dokładnie powiemy w 4 części.

Czas dostawy

Tutaj mamy możliwość wybrania czasu dostawy. Jeżeli wybierzemy „żaden”, to ani w karcie produktu ani przy podsumowaniu zamówienia nie będzie pokazywana informacja, w jakim czasie wysyłka dotrze do klienta.
Poniżej możemy ustawić czas dostawy zarówno dla produktów, które są dostępne w magazynie, jak również dla produktów, których stan jest mniejszy lub równy zeru. Czy produkty mogą mieć stan ujemny? Tak, w sytuacji, gdy zezwalamy na sprzedaż niedostępnych produktów. Wówczas ich stan będzie przedstawiany jako wartość ujemna.
Koszty wysyłki
Tutaj możemy podać dodatkowe koszty wysyłki, które doliczane są do zamówienia.
Dostępni przewoźnicy – tutaj wskazujemy przewoźników, którzy mogą zrealizować dane zlecenie. O przewoźnikach powiemy w części 4.
Możemy przejść do następnej zakładki, czyli wycena.

Cena detaliczna.

Cena netto i brutto – wpisując jedną wartość system automatycznie przelicza drugą wartość, uwzględniając stawkę podatku wskazaną poniżej.

Obok również możemy wprowadzić cenę za jednostkę, co sprawdza się w przypadku sprzedaży butelek, przedmiotów na metry czy też na kilogramy.

W tej zakładce możemy oznaczyć również produkt jako „wyprzedaż„. Informacja o tym pojawi się nie tylko na karcie produktu, lecz także na stronie głównej sklepu (jeżeli wynika to z budowy szablonu), oraz w kategoriach i podkategoriach, w których dany produkt się znajduje.

Koszt własny – tutaj podajemy cenę zakupu danego produktu netto. Pozwoli to nam w łatwy sposób kontrolować swoją marżę oraz rentowność.

Specyficzne ceny.

Są to ceny tzw. „warunkowe”. Ich wartość  powiązana jest z konkretnymi kluczami. Można zastosować cenę specjalną produktu w określonym czasie, dla określonej grupy klientów (np. klienci vip, stali klienci, klienci hurtowi, klienci operujący konkretną walutą bądź też pochodzący z konkretnego kraju). Możemy wówczas ustalić, w jaki sposób zmieni się cena, czy będzie wyższa czy niższa od ceny standardowej, czy cena po obniżce będzie w odpowiedni sposób wyeksponowana, jak również w jakim wymiarze będzie miało to wpływ na cenę, czy w ujęciu kwotowym czy też procentowym.

Zarządzanie priorytetami. Są sytuacje, gdy klient może należeć do kilku grup klienckich, możemy więc w tym miejscu decydować, które klucze będą traktowane priorytetowo, jak np. sklep, z którego dokonuje się zakupu (w przypadku multistore), czy też waluty zakupu.

 

Przechodzimy więc do zakładki SEO.

Seo jest tym, co lubimy najbardziej. Ta zakładka pozwala przynieść naprawdę dobre efekty. Dobrze zoptymalizowane treści, zarówno pod człowieka jak i roboty wyszukiwarek, potrafią przynieść wymierne korzyści. Przejdźmy więc do tematu.

Tak będzie wyglądał wynik wyszukiwania tej strony przez wyszukiwarkę. Możesz nad tym popracować!

Poniżej widzimy, jak  będzie wyglądała nasza strona w wynikach wyszukiwań. Mogą to być treści wygenerowane automatycznie lub stworzone przez nas, w sposób planowany i przemyślany, uwzględniając potrzeby seo. Jeżeli chcemy, by to nasze treści się pokazywały, wpiszmy je w polach meta tytuł i meta opis. Możemy również zbudować przyjazny adres url. Jeżeli tego nie wykonamy, skrypt wykona to za nas.

Strona przekierowania.

Jest to jeden z ważniejszych elementów, gdzie n pomyłki i błędy nie można sobie pozwolić. Tutaj określamy, co ma się stać. gdy produkt stanie się nieaktywny.
Można wybrać następujące rozwiązania:

brak przekierowania – strona zwróci kod http404, strona nie istnieje. Jest to jedna z najgorszych rzeczy, którą można zrobić i przed nią przestrzegamy

tymczasowe przekierowanie do produktu  (302)– możemy wskazać, do którego produktu będziemy przekierowani, gdy wejdziemy na produkt niedostępny. Stosujemy to w sytuacji, gdy produktu tymczasowo nie ma, jednakże w najbliższym czasie będzie ponownie dostępny

stałe przekierowanie do produktu (301) – możemy wskazać, do którego produktu będziemy przekierowani, gdy wejdziemy na ten produkt, gdy będzie niedostępny. Stosujemy to wtedy, gdy wiemy, że produkt się już nie pojawi w naszej ofercie i został zastąpiony innym.

tymczasowe przekierowanie do kategorii (302) – możemy wskazać, do której kategorii zostaniemy przekierowani, gdy wejdziemy na dany produkt, gdy nie będzie on dostępny. Stosujemy w sytuacji, gdy produkt w najbliższym czasie ponownie będzie dostępny

stałe przekierowanie do kategorii (301) – możemy wskazać, do której kategorii zostaniemy przekierowani, gdy wejdziemy na dany produkt, gdy nie będzie dostępny. Stosujemy, gdy wiemy, że produkt się już nie pojawi w ofercie.

Przejdźmy do zakładki Opcje.

Opcje

Widoczność.

Pierwszą opcją do wyboru na tej karcie jest to,  gdzie produkt ma się pojawiać. Czy ma być dostępny w całym sklepie, w wynikach wyszukiwań, tylko w katalogu czy też nigdzie.

Stan i kody

Określamy stan przedmiotu, czy jest to produkt nowy, używany czy też odnowiony.

W przypadku książek podajemy numer ISBN, mamy również miejsce, by wprowadzić Kod kreskowy EAN-13 lub JAN a także Kod kreskowy UPC

Dostosowanie.

Jest to jedna z ciekawszych opcji.

W tym miejscu możemy dodać pole dostosowania. Klienci mogą w nim wpisać treść i wysłać ją do sklepu jak również może wysłać plik. Określamy, czy dany element jest wymagany. Można dodawać kilka pól tekstowych oraz miejsc, gdzie użytkownik może przesłać pliki.

Załączone pliki

Poniżej możemy dodać pliki,  do których klient ma bezpośrednio dostęp z poziomu karty produktu. Mogą to być chociażby instrukcje, przepisy bądź też wytyczne.

 

Tym sposobem udało się nam dotrwać do końca części. Można zapisać produkt i zobaczyć, czy dobrze się on prezentuje w sklepie. Często jest tak, iż pierwsze produkty nie wyglądają atrakcyjnie, jednakże w kolejnych częściach opowiemy, jak sprawić, by karta produktu wyglądała naprawdę zachęcająco!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *